Millaista joogaa ohjaan?

Millaista joogaa ohjaan?

Lähestyn joogaa pehmeyden ja lempeyden kautta. Liikkuvalla ja virtaavalla flow jooga-tunnilla teemme harjoituksen aina jonkin teeman ympärillä tutkaillen samalla harjoituksen niin fyysisiä kuin mentaalisiakin puolia. Minulle jooga on ennen kaikkea tasapainoilua, on tärkeää oppia tuntemaan omat vahvuudet ja myös ne heikot ja pehmeät kohdat; myös elämään kuuluvien epämukavuuden tunteiden kohtaamista voi harjoitella joogassa.

Kaikilla tunneillani tutustutaan monipuolisesti joogan asana-, hengitys- ja keskittymisharjoituksiin. Käytän ohjauksessani usein musiikkia taustalla ja kannustan ihmisiä oman luonnollisen liikkeen löytämiseen, olemisen tilaan asettumiseen ja elämän virtaan heittäytymiseen.

Luonnollinen liike tarkoittaa minulle sitä, että jokainen löytää oman totuutensa liikkeen laadusta. Näen itseni ohjaajana enemmänkin matkaoppaana joka ehdottaa ja suosittelee mielenkiintoisia tutkimusmatkanähtävyyksiä, eli (jooga)harjoituksia, joogamatkasi varrella. En tarjoa valmiita vastauksia vaan joogaharjoituksen tulkinta ja itse tutkimusmatka jää sinulle. Uskon, että tällä tavalla tehty harjoitus kumpuaa syvältä sisältä, olemisen totuudesta,  eikä perustu matkimiseen tai ulkoisiin muotteihin. Luonnollinen liike auttaa ymmärtämään itseä syvimmin.

Tuntitasoni on avoin, joten voit rohkeasti tulla tutustumaan joogaan tunneilleni.

Lempeä jooga

Tasapainon löytäminen on jatkuvaa liikettä ja se tekeekin joogasta mielenkiintoisen matkan joka ei koskaan pääty, se vain muuttaa muotoaan. Kaikki kehon liike ei näy aina ulospäin, joten tunneillani tehtävät harjoitukset eivät perustu ulkoiseen muotoon vaan sisäisen liikken, hengityksen ja olemisen tutkailuun. Turvallinen ja kivuton harjoitus on joogan ydintä, pidän parhaani mukaan huolen, että opit harjoittamaan joogaa omaa kehoasi kunnioittaen. Tämän tunnin jälkeen olo on virkeä ja energinen sekä kehomieli tuntuu joustavammalta.

Harjoittelun pääpaino on flow joogan tyylisessä hatha-joogassa. Voimaa on myös löytää tarvittaessa pehmeys ja rentous omassa harjoituksessa.

Pehmeä jooga

Palauttavaa joogaa, meditaatiota ja rentoutusharjoituksia. Tällä tunnilla pääpaino on mielen harjoituksissa sekä kehoa palauttavissa liikkeissä. Yin-joogaa, restoratiivisia asanoita, mindfulnessia, chi gongia ja muita kehoa huoltavia harjoituksia yhdistävä tunti, jonka tarkoituksena on rentouttaa sinut syvemmälle olemisen tilaan, vetreyttää niin meiltä kuin kehoakin ja mahdollistaa syvällisempi itsetuntemuksen lisääntyminen.

Mitä on yin jooga?

Yin jooga yhdistää perinteisen Kiinalaisen lääketieteen (TCM – Traditional Chinese Medicine) sekä joogan. Yin-tunnilla harjoittelemme rauhallisessa tahdissa keskittyen ulkoisen liikkeen hidastamiseen ja pysähtymiseen viipyen rentouttavissa asennoissa useita minuutteja. Kiinalainen yin&yang-symboli kuvaa mielestäni kauniisti koko joogan, ja elämän, olemusta. Kaikki on jatkuvassa muutoksessa ja yinissä on aina siemen yangia ja päinvastoin. Yin-harjoituksessa kehon liikkeen pysäyttäminen mahdollistaa harjoituksen siirtämisen mielen puolelle, hengitykseen ja keskittymisharjoituksiin.

Näillä tunneilla tutustutaan myös akupainantaan (akupunktiopisteiden itsehoitoon), joka on kiinalaisen lääketieteen yksi keskeinen hoitomuoto, sekä erilaisiin hoivaavan itsen kosketuksen harjoituksiin kuten hierontaan.

Kun tulet tunnille ensimmäistä kertaa

Kerrothan tunnille ensimmäistä kertaa osallistuessasi, mikäli sinulla on ollut kipuja, vaivoja tai jotakin muuta mitä minun on hyvä ottaa huomioon tunnin aikana. Tällaisia asioita ovat esim. raskaus, selkä- ja niska-hartiavaivat, nivelrikko, polvikivut yms. Akuutin kiputilan olleessa päällä, tarkista hoitavalta lääkäriltäsi, soveltuuko joogaharjoitus tilanteeseesi. Joogakursseilla kerään jokaiselta uudelta asiakkaalta taustatietolomakkeen. Taustatietolomake käsitellään tietoturvalain mukaisesti.